Oled siin: Kodurubriik / Uudised / Uudiste arhiiv / SMS - ahvatlev ent avastamata turunduskanal?

SMS - ahvatlev ent avastamata turunduskanal?

04.03.2003

Kuigi SMSide kasutamine on Eestis märksa enam levinud kui internet, on mobiiltelefon turunduskommunikatsiooni kanalina tegemas Eestis alles esimesi arglikke samme.

Eesti on saanud üle Euroopa keskmise mobiliseerunud maaks 64% 15-74 aastastest omab mobiiltelefoni, olles nii ärimehe, koolipoisi kui ka koduperenaise igapäevaseks kaaslaseks. Mobiiliteenustest populaarseimat sõnumisaatmise võimalust kasutab meil 80% mobiiliomanikest (üle 500 000 inimese), alla 35-aastatest koguni üle 90%.

ElectricNews.Net ennustab, et aastaks 2006 ületab Euroopas mobiiltelefoni kaudu tehtavate reklaamikampaaniate käive internetis tehtavate oma, jõudes 4,5 miljardi euroni (vrd samal ajal 3,1 mlrd eurot internetis).

M-turundusega kätt proovinute kogemus Euroopas on julgustav Forresteri uuringu põhjal ületab SMS kampaaniate tagasiside 5-kordselt otsepostituse oma. Euroopas on seni teenust katsetanud 21% otsepostitusega seotud turundajatest, plaanivad seda teha aga 56%.

Milline on aga vastuvõtjate valmisolek? Euroopa 5000 mobiiliomaniku seas tehtud uuring (Enpocket) näitas, et üle 60% taolise reklaamiga kokkupuutunuist olid selle suhtes positiivselt meelestatud. Samas ei soovinud 57% mittekokkupuutunuist sellise reklaamiga ka tulevikus häiritud saada. Eestis nõustuksid reklaamteateid oma telefonile saama ligi pooled mobiiliomanikest, kuid peab arvestama, et teenusega on kokku puututud veel suhteliselt harva.

Aasia on m-turunduse eeskäija Taiwanis meelitati SMSe kasutama kampaaniaga, kus nädala jooksul enim sõnumeid saatnud inimest pärjati Nädala Kuninga tiitliga ja ta sai nautida kõikide soovide täitmist hotellitoas, mida omakorda kanti üle kaabelTV kanalil. SMSide saatmine suurenes 10%.

Coca-Cola kutsus koos Siemensiga 2002. juulis hiinlasi ennustama järgmise päeva õhutemperatuuri Pekingis. Õigesti arvanute vahel loositi välja Siemensi telefone või tasuta Cocat aasta jooksul. Kaotajaid kutsuti alla laadima Coca tunnusmeloodiat. Tulemus saadeti 4 miljonit sõnumit, helinat tõmmati telefoni 50 000 hiinlase poolt.

Leo Burnett Worldwide korraldas Singapuris kampaania Anchor õlle uue pudeli ja maitse promomiseks. Sihtrühmale saadeti teade Võta meiega üks õlu, sellele vastanule lähetati kood, mille alusel sai teatud ööklubides lunastada tasuta õlle.

SMS sobib täiendama turundusmixi Euroopas on täheldatud suurt aktiivsust tele- ja raadiosaadete küsimustele häält andes. Eestiski võiks populaarseks osutuda võimaluse andmine osaleda SMSi abil televiktoriinides on ju need saated vaadatavuse tipus. M-hääletamisega konverentsidel on juba kokku puutunud paljud Äripäeva lugejad.

Uue hoo saaks ehk tarbijamängud, kui agaramalt pakutaks võimalust saata korraldajale puhtaks limpsitud jogurtitopsi kaane või õllekorkide ümbrike asemel loterii koode. Mobiiliomanikest on seni tavapärastesse tarbijamängudesse suhtunud soosivalt iga viies.

Edu saadaks ka kliendisuhte toetamine SMSidega olgu selleks teated nt spordiklubilt trenniaja muutuse kohta või meeldetuletus autoteeninduselt hoolduse kohta. Lähetades asjalikke ja kasulikke sõnumeid, aitaks see kaasa laiema sihtrühma kui vaid verinoored kaasamisele SMS maailma.

M-turundus peab olema nõusolekuturundus Reklaamimine mobiiltelefoni abil on odav, interaktiivne, personaalne, jõuab laiade massideni ning on vastuvõetav aktiivse elustiiliga inimestele. Erinevalt e-mailist, mida saab lugematult kustutada, peab SMSi enne prügikasti saatmist läbi klikkima, jõudes nii ka kindlamalt pärale.

M-turunduse kasutusele võtul peab aga juba eos vältima kõiki neid vigu, mis liigitaks selle reklaamikanali järjekordseks spämmitootjaks, andes tööd hulgale programmeerimisfirmadele. Mobiiltelefon on väga privaatne asi, sellesse lubamatult tungimine võrduks käe võõrasse põuetaskusse toppimisega. SMS-reklaamist osasaamine peaks olema rangelt vabatahtlik. Kui mobiiliomanikel kaob kindlustunne, et nende numbrid on kuritarvitamise eest kaitstud, võib see halvata kogu turunduskanali. Samuti ei rõõmusta keegi, kui hinnakampaania kohta kuskil rõivapoes potsatab piiksuv sõnum postkasti keset magusat uneaega. Vastutus m-turunduse muretu lapsepõlve ja õitsva tuleviku eest lasub kõigil turundajail ja teenusepakkujail.

Kasutasime kampaanias SMS-mängu Taimi Margus, AS Mecro turundusjuht

Pariis-Dakari rallil toetasime Stokker-Valvoline Teami eesotsas Mart Lajalit. Kuna idee oli teadvustada kaubamärkide Stokker ja Valvoline olemasolu laiale auditooriumile kasutades ära rallilt tulevaid uudiseid, sobis hästi just raadioreklaam.

Et aga pelk raadioreklaam ilma kuulaja osalemiseta pole interaktiivne ja on liiga tavaline, kasutasime koostöös Raadio2ga SMS-mängu.

Niisiis räägiti selle aasta 1.-20. jaanuarini igal hommikul, kui meie sihtgrupp autoga tööle siirdus, natuke meist ja seisust rallil ning kogu päeva jooksul kõlas eetris üks küsimus. Vastata sai SMSi vahendusel. Hiljem Raadio2ga tulemusi arutades selgus, et iga päev tuli 200 SMSi. Huvitav oli aga see, et suurem osa vastajaist olid täiesti uued, mitte aga Raadio2 mängude igapäevakunded.

SMSi on hea kasutada tootekampaaniates andmebaasi olemasolul nii saab saata inimestele infot otse telefonile. Teisalt väga spetsiifilisi tooteid-teenuseid SMSi vahendusel ei saa turundada, pigem on see kanal hea näiteks supermarketite soodusmüükidest teatamiseks.

SMS-kampaaniad One-off push kampaania üks sõnum saadetakse paljudele mobiilikasutajatele, kes on andnud selleks oma nõusoleku.

One-off pull kampaania traditsiooniliste reklaamikandjate (nt välireklaampostid, raadio, POS) kaudu kutsutakse saatma sõnumit teatud numbrile eesmärgiga osaleda loosimisel, saada m-sooduskupongi vms.

Dialoog sihtrühma liikmeid kutsutakse osalema nt tooteteemalistel viktoriinidel, lobisema lemmik-tegelastega vms eesmärgiga saada luba saata neile edaspidi teateid uute toodete ja hinna-kampaaniate kohta.

Triinu Ojala, Emori konsultant Avaldatud: Äripäev, 4. märts 2003 Kasutatud nua Internet Surveys ja mad.co.uk avaldatud materjale.

Kontakt | RSS | Telli uudised e-mailile | Sisukaart

Copyright TNS Emor 2014